Voetbal.blog rijdt …de Citroën C4 e-THP 130 collection

Het zijn drukke tijden voor Citroën. Alhoewel het voor de klant heus niet bij iedere dealer te merken zal zijn, is er toch een hoop gaande bij het Franse automerk in Nederland. De Citroën-dealer die sinds mensenheugenis bij het Olympisch Stadion was gevestigd, is namelijk verhuisd. En hebben we meteen een mooie link tussen het merk en de voetbalsport te pakken. Want vrijwel iedereen die in de loop der jaren weleens in het Olympisch Stadion in Amsterdam is geweest, zal zich kunnen herinneren dat pal naast dat stadion de Citroën-dealer gevestigd was. En dus zijn sinds de jaren ’30 van de vorige eeuw tienduizenden, wat zeg ik, vele honderdduizenden voetballiefhebbers langs het pand gelopen. De verhuizing betekent overigens niet dat Citroën helemaal niets met voetbal heeft. Het merk is in de loop der jaren al auto- en/of shirtsponsor geweest van diverse clubs, waaronder het Spaanse Celta de Vigo.

Voor deze test heb ik rondgereden in een Citroën C4 e-THP 130 Collection, een hele fijne auto, die vooral opviel door zijn geruisloosheid. Zowel voor de mensen om de auto heen als voor de bestuurder, is een draaiende motor echt niet voor onrust en/of herrie. Toen ik dan ook een maatje ophaalde om naar het voetballen te gaan, moest ik echt even checken of ik het contact niet had uitgezet. Rijden naar een uitwedstrijd is overigens geen probleem, want er passen makkelijk een paar grote voetbaltassen achterin, en dan kunnen de ballen er nog prima bij ook!

De C4 is een prima afgewerkte auto, met een interieur zonder rare toeters of bellen. Alles zit er op en er aan, maar nergens heb je de indruk dat elementen er geforceerd in zijn verwerkt. Als je het model met een voetballer zou moeten vergelijken, zou je het hebben over een echte teamspeler. Dat kun je (als je iemand bent die een glas altijd als half-leeg ziet) opvatten als een beetje een negatieve omschrijving, aangezien teamspelers voor veel mensen niet de reden zouden zijn om naar het stadion te gaan, maar zo is dat absoluut niet bedoeld. Want ieder team heeft ze nodig, de krachten die er elke wedstrijd staan en die nooit een onvoldoende halen. Nou, zo’n teamspeler is de Citroën C4!

Echt niet de meest spannende auto waarin ik ooit rond heb gereden, maar wel eentje waar ik eigenlijk heel weinig op aan kan merken. Geen overdreven tierelantijnen, sensationele gadgets of uiterlijke kenmerken waarover flinke meningsverschillen kunnen ontstaan, zoals bijvoorbeeld bij de C4 Cactus, die al een hoop voor- maar ook tegenstanders heeft. De C4 is gewoon een auto die met zijn 1.2 turbo benzinemotor uitstekend presteert en prettig rijdt, zowel in de stad als op de snelweg, waar je ook bij hogere snelheden tamelijk geruisloos over de weg lijkt te glijden.

Nog even de belangrijkste cijfertjes: De C4 e-THP is verkrijgbaar vanaf een kleine 23.ooo euro en valt in de categorie 20% bijtelling. Voor meer informatie over prijzen, specificaties en technische gegevens verwijs ik je graag door naar Citroën. En dan niet het pand bij het Olympisch Stadion, maar een dealer bij jou in de buurt of de internetpagina van het merk.

Volgende keer meer, dan over de C4 Cactus!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.