Voetbal.blog rijdt …de Citroën C4 Cactus

Ik heb de afgelopen anderhalf jaar al diverse auto’s gereden, maar durf met vrij grote zekerheid te zeggen dat ik op geen ander model zoveel reacties heb gehad als op de Citroën C4 Cactus waarin ik onlangs een weekje heb gekard. Eigenlijk had ik op voorhand al een beetje een vooroordeel klaar, mede gebaseerd op de irritante televisiecommercial en het wel erg opvallende uiterlijk van de C4, waarover ik nou niet echt het idee had dat het me enorm aansprak. Maar ik geef het eerlijk toe: de Cactus is me niet tegengevallen. Helemaal niet zelfs!

Een enorm opvallende wagen, waarbij het meest in-het-oog-springende uiterlijke kenmerk natuurlijk de kunststof ‘bubbelplaten’ aan de zijkanten zijn, of …zoals Citroën ze zelf noemt; de Airbumps. Ik heb er aan gevoeld en het is echt een soort plaat met bulten die een beetje indeuken als je er op drukt. Het geheim? Komt’ie, zo zeggen ze het zelf bij het Franse merk: Onder een soepele huid van TPU (thermoplastisch polyurethaan) zijn een groot aantal luchtcapsules aangebracht. Het zachte oppervlak van deze huid dempt kleine schokken en is beter bestand tegen krassen. Bijkomend voordeel is dat je ze in verschillende kleuren kunt kiezen, net als de lak van de auto zelf natuurlijk. Op die manier zijn er extra veel combinaties mogelijk, zodat je de Cactus een stuk beter naar je eigen voorkeur kunt ‘designen’.

Design is sowieso een dingetje bij de Cactus. Een van mijn teamgenoten maakte bijvoorbeeld semi-gekscherend gebaren alsof hij een brailletekst aan het ontcijferen was. En inderdaad de noppen op het dashboard hebben wel wat weg van het blindenschrift. Dat neemt overigens niet weg dat er lekker veel bergruimte is, zowel in het dashboardkastje als in de deurposten.

Waar het uiterlijk voor veel mensen bij de Cactus een discussiepunt zal zijn, hoeft er over de rij-eigenschappen wat mij betreft al helemaal niet geruzied te worden: die zijn prima. Ik heb dan ook met veel plezier rondgereden in de Cactus, die naast z’n ‘looks’ ook een aantal opvallende rijhulpsystemen heeft. Bijvoorbeeld de Park Assist, waarmee je moeiteloos een vrije parkeerplek vindt en die je helpt met het inparkeren. Goed… een beetje een raar gevoel en ik ga er een beetje van uit dat de meeste automobilisten zelf liever de macht in handen hebben, maar handig is het wel, als je alleen hoeft te remmen en gas te geven om de auto in een krappe parkeerplaats te steken.

Dit parkeren gaat overigens met behulp van het het grote (touchscreen) beeldscherm, waarop je ook al je zaakjes kunt regelen: variërend van de muziek tot de navigatie en van je telefoonlijst tot het parkeren.

Kort samengevat is de Citroën C4 Cactus een auto die je mooi kunt vinden of niet, maar die hoe dan ook een aantrekkelijke prijs-kwaliteit-verhouding heeft. Vanaf een slordige 15.000 euro heb je een ruime auto, die niet alleen prima rijdt, maar waarmee je ook de nodige hoofden zal laten draaien…

Meer informatie: Citroen.nl en/of je plaatselijke dealer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.