Categorie: "voetbal.blog rijdt…"

Voetbal.blog rijdt …de BMW 320d Gran Turismo

‘Het lijkt wel of je in een straaljager zit…’
‘Lekker die stoelverwarming…’
‘Huh, de riemen trekken zichzelf aan!’

Slechts een paar van de opmerkingen die ik te horen heb gekregen in de dagen dat ik de nieuwe BMW 320d Gran Turismo reed. Wat een bak! Een hele fijne auto om in te rijden en een hele fijne auto om in gezien te worden. De gezichten van mijn zaalvoetbal-teamgenoten toen ik aan kwam rijden, spraken bijvoorbeeld boekdelen: als het even had gekund waren ze allemaal met mij meegereden naar de uitwedstrijd. Er waren slechts twee probleempjes: daarvoor waren we met te veel personen …en er stond een thuiswedstrijd op het programma. Geen al te best duel overigens. Ik weet niet of het iets te maken had met de afleiding na het showen van de auto, maar voor het eerst dit seizoen kregen we dik klop… Gelukkig was bij mij de kater van de nederlaag snel verdwenen toen ik weer in de testauto stapte om naar huis te rijden.

Want overdag is het al tof om te zien, maar ’s avonds is het helemaal gaaf, die Head-Up-display waarbij diverse informatie in de voorruit van de auto wordt geprojecteerd, zodat je je blik niet van de weg hoeft te halen om bijvoorbeeld te zien hoe hard je rijdt en wat de toegestane maximum snelheid is. Dat laatste is wel iets om een beetje op te letten, want je glijdt in de 320 zo soepel over de weg, dat je voor je het weet op de 120, 130 kilometer per uur zit, en als je niet goed oplet ook zo daarboven. Ook je navigatie kun je via de Head-Up-voorziening in de gaten houden, al kan dat natuurlijk ook via het schermpje. Trouwens, op dat schermpje op je dashboard kun je eventueel ook gewoon een dvd’tje kijken. Alleen als je stil staat overigens, zodat je niet in de verleiding komt om tijdens het rijden van achter het stuur toch nog even een aflevering van de Sopranos te kijken ofzo.

Een van de eerste dingen die opvielen bij het wegrijden met de auto is het feit dat de autogordels zichzelf wat strakker trekken op het moment dat je wegrijdt. Wat het precies is weet ik niet, maar dit geeft een heel veilig en zeker gevoel. Bijzonder prettig. Trouwens… het is sowieso zeer prettig om in de stoelen te zitten, die je helemaal naar je eigen smaak kunt vormen. En waar ik normaal gesproken helemaal geen liefhebber ben van stoelverwarming (het blijft makkelijk om zoiets te zeggen over iets wat je toch niet in je eigen auto hebt), vond ik het nu toch heerlijk om heel even een beetje op te warmen. Want na bijna drie uur in een stadion begin je toch echt wel een beetje aan je lijf te voelen dat het al bijna half november is. Maar geen nood: vijf minuutjes de stoelverwarming aan en ik was weer helemaal op temperatuur.

Naast de Heads-Up-informatievoorziening en de stoelen is de 320 Gran Turismo gewoon echt een hele fijne auto om in te rijden. Alles is helemaal af. Van het grote panorama-dakraam tot de spoiler die bij hogere snelheid uit zichzelf uit de kont van de 320 opdoemt, en van de verlichting tot de (werkelijk enorme!!!) kofferbak, die je bovendien met een voetbeweging opent en met een simpele druk op de knop weer sluit. De afwerking is top, de automaat die ik reed, rijdt super-relaxed en hoewel een auto met een vanaf-prijs van rond de 45.000 euro natuurlijk niet voor iedereen is weggelegd, voel je je wel de koning te rijk als je er in rijdt.

Voor meer informatie rond uitvoeringen, extra’s en prijzen kun je natuurlijk langs een BMW-dealer in de buurt gaan, maar je kunt ook een kijkje nemen op de Nederlandse site van het merk.

Voetbal.blog rijdt …de nieuwe Peugeot 308

Op een auto afrijden die een stuk langzamer rijdt dan jij en dan zelf niet afremmen… Klinkt behoorlijk onnatuurlijk en ja, zo voelt het ook. Kortom: gevalletje ‘don’t try this at home!’. Maar dat is dus wel dé manier om er achter te komen dat de Peugeot 308 doet wat er in de persberichten van het Franse merk wordt beloofd: dankzij een test op een Frans testcircuit hebben we zelf kunnen ondervinden dat de 308 door een ingenieus veiligheidssysteem zelf ingrijpt wanneer je op de auto voor je dreigt te botsen. Eerst word je door middel van visuele en geluidssignalen aangespoord om af te remmen en als je daar geen gehoor aan geeft, remt de Peugeot 308 zelf af om de aanrijding te voorkomen of in ieder geval de vaart er voor een zeer groot deel uit te halen. Een hulpmiddel waarvan je eigenlijk hoopt dat het  nooit geactiveerd hoeft te worden, maar dat wel bijdraagt aan een gevoel van veiligheid en dat is natuurlijk een groot goed, als je bijvoorbeeld met een paar jongetjes uit het elftal van je zoontje op pad gaat om een toernooitje te spelen.