Categorie: "voetbal.blog rijdt…"

Henk Fräser grijpt hard in bij ADO Den Haag

De voorbereiding op het nieuwe seizoen is inmiddels in volle gang. Fraser hoopt bij ADO Den Haag het ‘groepsgevoel’ te verbeteren en heeft daarom maatregelen getroffen. De trainer vindt dat spelers te veel in hun ‘eigen wereld’ leven en wil dat mobiele telefoontjes bij het eten daarom niet meer worden gebruikt: “Ik wil ze niet meer zien. We gaan een paar goede doelen zoeken voor de boetes die daar op staan. Ik wil het gewoon niet hebben. Ik word ook strontziek van al die koptelefoons met ieder zijn eigen muziek”, zegt hij in het AD. Daarnaast zijn er nog meer manieren waarop Fräser winst wil pakken:

Voetbal.blog rijdt …de Citroën C4 Cactus

Ik heb de afgelopen anderhalf jaar al diverse auto’s gereden, maar durf met vrij grote zekerheid te zeggen dat ik op geen ander model zoveel reacties heb gehad als op de Citroën C4 Cactus waarin ik onlangs een weekje heb gekard. Eigenlijk had ik op voorhand al een beetje een vooroordeel klaar, mede gebaseerd op de irritante televisiecommercial en het wel erg opvallende uiterlijk van de C4, waarover ik nou niet echt het idee had dat het me enorm aansprak. Maar ik geef het eerlijk toe: de Cactus is me niet tegengevallen. Helemaal niet zelfs!

Voetbal.blog rijdt …de Fiat 500S

Voor wie even een paar jaar niet heeft opgelet: de vrouwen komen er aan…  Voetbal is uitgegroeid tot de grootste sport voor meisjes en vrouwen, hetgeen zich inmiddels uit lijkt te betalen: de Nederlandse voetbaldames staan namelijk op de drempel van deelname aan het WK en bij sommige verenigingen zijn al bijna meer meisjeselftallen dan teams met jongetjes. Oftewel: meer vrouwen in wat eerst toch echt alleen een mannenwereld was. Hoog tijd dus om in deze rubriek een auto te bespreken die misschien wel de omgekeerde weg bewandelt. Een model dat gezien wordt als vrouwenauto, waar zomaar meer mannen in kunnen gaan rijden. Hoe dan ook: de gemiddelde WaG of spelersvrouw zal er geen probleem mee hebben zich in de Fiat 500S te vertonen. Sterker nog: ik, en met mij vele mannelijke voetballers/voetballiefhebbers zullen graag een stukkie rijden in de deze sportieve uitvoering, met open dak!

Voetbal.blog.nl rijdt… De Alfa Romeo MiTo

Het is weer een beetje de testtijd van het jaar, dus de komende weken kun je weer een paar autoberichtjes van me verwachten op voetbal.blog.nl. Deze keer heb ik rondgereden in een Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDM. Eén van de kleinere broertjes uit de Alfa-stal, maar wel eentje die voldoet aan de eisen die  bij Alfa hoog in het vaandel staan: hij rijdt sportief en het ziet er allemaal bijzonder gelikt uit! Ik heb me prima vermaakt met dit sportieve karretje, weer eens heel iets anders om te testen dan een paar van de oversized bakken die hier ook al langs zijn gekomen.

Voetbal.blog rijdt …de Citroën C4 e-THP 130 collection

Het zijn drukke tijden voor Citroën. Alhoewel het voor de klant heus niet bij iedere dealer te merken zal zijn, is er toch een hoop gaande bij het Franse automerk in Nederland. De Citroën-dealer die sinds mensenheugenis bij het Olympisch Stadion was gevestigd, is namelijk verhuisd. En hebben we meteen een mooie link tussen het merk en de voetbalsport te pakken. Want vrijwel iedereen die in de loop der jaren weleens in het Olympisch Stadion in Amsterdam is geweest, zal zich kunnen herinneren dat pal naast dat stadion de Citroën-dealer gevestigd was. En dus zijn sinds de jaren ’30 van de vorige eeuw tienduizenden, wat zeg ik, vele honderdduizenden voetballiefhebbers langs het pand gelopen. De verhuizing betekent overigens niet dat Citroën helemaal niets met voetbal heeft. Het merk is in de loop der jaren al auto- en/of shirtsponsor geweest van diverse clubs, waaronder het Spaanse Celta de Vigo.

Voor deze test heb ik rondgereden in een Citroën C4 e-THP 130 Collection, een hele fijne auto, die vooral opviel door zijn geruisloosheid. Zowel voor de mensen om de auto heen als voor de bestuurder, is een draaiende motor echt niet voor onrust en/of herrie. Toen ik dan ook een maatje ophaalde om naar het voetballen te gaan, moest ik echt even checken of ik het contact niet had uitgezet. Rijden naar een uitwedstrijd is overigens geen probleem, want er passen makkelijk een paar grote voetbaltassen achterin, en dan kunnen de ballen er nog prima bij ook!

De C4 is een prima afgewerkte auto, met een interieur zonder rare toeters of bellen. Alles zit er op en er aan, maar nergens heb je de indruk dat elementen er geforceerd in zijn verwerkt. Als je het model met een voetballer zou moeten vergelijken, zou je het hebben over een echte teamspeler. Dat kun je (als je iemand bent die een glas altijd als half-leeg ziet) opvatten als een beetje een negatieve omschrijving, aangezien teamspelers voor veel mensen niet de reden zouden zijn om naar het stadion te gaan, maar zo is dat absoluut niet bedoeld. Want ieder team heeft ze nodig, de krachten die er elke wedstrijd staan en die nooit een onvoldoende halen. Nou, zo’n teamspeler is de Citroën C4!

Echt niet de meest spannende auto waarin ik ooit rond heb gereden, maar wel eentje waar ik eigenlijk heel weinig op aan kan merken. Geen overdreven tierelantijnen, sensationele gadgets of uiterlijke kenmerken waarover flinke meningsverschillen kunnen ontstaan, zoals bijvoorbeeld bij de C4 Cactus, die al een hoop voor- maar ook tegenstanders heeft. De C4 is gewoon een auto die met zijn 1.2 turbo benzinemotor uitstekend presteert en prettig rijdt, zowel in de stad als op de snelweg, waar je ook bij hogere snelheden tamelijk geruisloos over de weg lijkt te glijden.

Nog even de belangrijkste cijfertjes: De C4 e-THP is verkrijgbaar vanaf een kleine 23.ooo euro en valt in de categorie 20% bijtelling. Voor meer informatie over prijzen, specificaties en technische gegevens verwijs ik je graag door naar Citroën. En dan niet het pand bij het Olympisch Stadion, maar een dealer bij jou in de buurt of de internetpagina van het merk.

Volgende keer meer, dan over de C4 Cactus!

Voetbal.blog rijdt …de BMW X5

Van de diverse auto’s waarin in de afgelopen tijd al heb gereden is dit toch wel het model waarin ik me het meest ‘prof’ heb gevoeld. Want laten we wel wezen: de BMW X5 is een auto waarmee ook de grote jongens van bijvoorbeeld het Nederlands Elftal zich prima kunnen vertonen. Een mooie bak om een lekker stuk mee te gaan toeren. Naar Wageningen om precies te zijn. Daar ligt namelijk een stadion dat ik nog nooit had bezocht. Nou is dat op zich ook niet zo heel vreemd, want competitie wordt er niet meer gespeeld sinds FC Wageningen in 1992 failliet ging en verdween uit het betaald voetbal. Toch ligt het stadion er nog aardig bij ik ben blij dat ik voor deze bestemming gekozen had om met de X5 heen te karren.

Scoor een Ford Mustang tijdens (!) de Champions League Finale

Nog een paar dagen, dan is het zover: de dag waarnaar miljoenen voetballiefhebbers naar uitkijken: 24 mei… de dag van de Champions League Finale!

Maar… het is niet alleen aftellen naar de wedstrijd tussen de twee grootmachten uit Madrid. Ook voor autoliefhebbers is 24 mei 2014 een speciale dag. Ford opent namelijk tijdensorderboek voor eerste 500 Europese Mustangs tíjdens de UEFA Champions League Finale!  Ford, al sinds 1992 één van de grootste sponsors van Champions League heeft aangekondigd dat de eerste 500 nieuwe Mustang-exemplaren voor de Europese markt kunnen worden gereserveerd tijdens de wedstrijd.

Voetbal.blog rijdt …de Jeep Compass

Wat is de overeenkomst tussen Andrea Pirlo, Carlos Tevez, Gianluigi Buffon en jullie voetbalblogger?

Nee, …fout, ik sta niet onder contract bij Juventus. Maar ik heb laatst wel een tijdje in een auto van hetzelfde merk gereden als de vedettes van De Oude Dame. Goed, daar houdt de overeenkomst wel een beetje op, want waar de Juventus-spelers waarschijnlijk allemaal over een eigen wagenpark met een aantal dure bolides beschikken, was het in mijn geval een tijdelijk pleziertje. Ik moest de Jeep Compass waarin ik reed na de testperiode weer gewoon inleveren bij het Jeep hoofdkwartier in Lijnden. Maar toch, ik heb me toch een paar dagen een stukje meer verbonden gevoeld met de grootmacht uit de Serie A.

Even een kleine opmerking vooraf over mijn eigen auto: ik ben echt wel tevreden over het beestje, maar het is ook wel eens lekker om rond te rijden om een auto, waarbij je het gevoel hebt dat mensen toch wat meer tegen je op kijken en van waaruit je zelf de boel wat meer van boven kunt bekijken. Letterlijk, want je hebt een lekkere hoge zit en een daarbij behorend goed uitzicht over het verkeer. De Compass is stevige buffel, maar wel eentje die er niet uitziet als een lomp werkpaard. Sterker nog, de afwerking is dik in orde, met onder andere de stoere voorkant met een indrukwekkende dikke grille.

De Compass is een auto waarmee je zowel in de stad, als op het wat meer ruige terrein prima uit de voeten kunt en dat brengt me toch weer even bij Juventus. Want wie vorige week in de Champions League heeft gezien op wat voor veld Juve moest spelen tegen het Galatasaray van Wesley Sneijder, weet hoe belangrijk het kan zijn om op alle types terrein goed uit de voeten te kunnen. Misschien hadden de spelers van De Oude Dame toen toch nog net iets meer eigenschappen van hun sponsor moeten hebben. Wie weet, misschien hadden ze dan betere gepresteerd op het slechte veld en waren ze dan niet uitgeschakeld door het doelpunt van onze landgenoot in Turkse dienst.

Ik zal het maar meteen toegeven, alhoewel ik links en rechts wel een paar keer bewust over onverharde wegen en een behoorlijk hobbelige werf heb gereden, ben ik het echte ruige terrein niet in gegaan; ik was even niet in de gelegenheid om de wildernis in te trekken en door heuvelachtig gebied met greppels, kleine beekjes en ruwe grindpaden te rijden, maar ik ben er van overtuigd dat het voor de Compass met z’n 4WD geen enkel probleem opgeleverd zou hebben.

Zowel van binnen als van buiten is alles bij de Compass keurig afgewerkt, waarbij vooral ’s avonds opvalt dat je niet misgrijpt omdat ook de verlichting van binnen subtiel, maar nuttig aanwezig is. Ook aanwezig, op een handige manier, is het grote touchscreen, al heb je de ‘touch’ voor veel functies niet eens nodig. Doormiddel van stembediening kun je met spraakcommando’s al heel veel voor elkaar krijgen. Dus voor veel functies hoef je je handen niet eens van het stuur te halen, omdat je via het nieuwe U-connectsysteem gewoon kunt zeggen wat je wilt.

Onder de streep is de Jeep Compass een auto waarmee je prima gezien kunt worden in de stad, maar die alle eigenschappen heeft waarmee je je ook op andere terreinen geen zorgen hoeft te maken dat je strandt.

Voor meer informatie over de Jeep Compass verwijs ik je naar een dealer bij jou in de buurt of natuurlijk de informatieve, duidelijke Nederlandse site van Jeep.