ManUtd, PSV, Feyenoord, Barça naar Azië

Voetbal is oorlog, laat me niet lachen. Voetbal is geld. Het liefst veel geld. Wat doe je dan als club als de eigen markt nagenoeg verzadigd is? Je zoekt een nieuwe markt. Neem Manchester United. De club is razend populair in Azië, met name in China en Hong Kong. Dus de club gaat over 12 dagen naar Hong Kong om tegen de nationale selectie te spelen en later tegen Beijing Hyundai. Daarna vertrekt de club naar Japan. Niet voor niets kondigde…de commerciële directeur de
trip aan in januari. Andy Anson: ‘Onze fans in Hong Kong behoren tot
onze meest toegewijde van de wereld, het is geweldig leuk dat wij hun
loyaliteit kunnen terugbetalen door een wedstrijd bij hen te spelen. We
zullen onze complete selectie meenemen, op geblesseerden na.’ Dus het
stadion in de Chinese stad zal met 40.000 man geheel uitverkocht zijn.
De status in Azië is vooral te danken aan David Beckham, maar zelfs
zonder hem is de club gewilder dan ooit. Kassa! Ook de Nederlandse
topclubs PSV en Feyenoord hebben het gat in de markt reeds ontdekt.
PSV vertrekt vanavond naar Zuid-Korea, waar de club dankzij oud-bondscoach Guus Hiddink, Young-Pyo Lee en de vertrokken Ji-Sung Park enorm in de belangstelling staat. Eurosport zendt de duels om de Peacecup live uit. Feyenoord (dat met de Japanner Shinji Ono en eerder de Zuid-Koreaan Chong-Gug Song al niet te klagen had over Aziatische belangstelling) reist over drie dagen naar China voor een toernooi. De stadionclub raakte bekend in China na het winnen van de Uefa-cup. De Rotterdammers presenteerden zich in 2002 met die beker op een beurs in de zusterstad Sjanghai. Sindsdien zendt de regionale zender Sjanghai TV (bereik: 80 miljoen mensen) beelden van Feyenoordwedstrijden in de eredivisie uit. Wederom: kassa! En wat ik nog vergeten was erbij te vermelden is dat ook het Barça van Frank Rijkaard naar Azië vertrekt voor een zomerstage. China of Japan is de eindbestemming, zoveel wist de club al wel, en in ieder geval speelt de club tegen Shenzhen Jianlibao in de Potugese kolonie Macao. Steeds meer club hebben ook een site in een Aziatische taal. Arsenal.com is er in het Chinees, de site van Barça is naast Chinees ook in een Japanse versie te openen, Feyenoord is er in het Japans en Koreaans (en zelfs Egyptisch…), terwijl de PSV-site nog niet in het Koreaans is maar wel in het Chinees (ik ga ervan uit dat al deze ‘Chinese’ sites het Mandarijn gebruiken).

Lees ook:TORENHOGE AMBITIES IN HET PSG TRAININGSPAK
Lees ook:Nieuw voetbalgear nodig?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.